Rugpijn na slapen ?

Slapen zonder rugpijn is geen utopie...

Om optimaal te slapen zonder rugpijn is het belangrijk dat u vlot en makkelijk kan bewegen, zonder hiervoor al te veel energie te verliezen.  Dus, uw slaapsysteem (ondersteunend deel en/of matras) dient u letterlijk een steuntje in de rug te geven. 

Testen is de boodschap !  Sommige bedrijven bieden u de kans, weliswaar tegen een bepaalde vergoeding, om hun producten bij u thuis te testen ; dit is alvast een belangrijke meerwaarde !

Een goede nachtrust, waarbij u niet geplaagd wordt door rugpijn, hangt af van verschillende factoren.
Een nieuwe matras en/of slaapsysteem aanschaffen kan noodzakelijk zijn, hoewel een dergelijke aankoop voor mij één van de moeilijkste gezinsaankopen is.

Iedere ochtend word ik wakker omwille van rugpijn !

40% van de Europese bevolking kampt met slaapproblemen ! Futloos en geradbraakt wakker worden is voor velen dagelijkse kost. Dit maakt u ook gevoeliger voor rugpijn. 

Langzaam maar zeker wordt er, zowel in-company als out-company, meer aandacht besteed aan preventie van rugklachten.  Er is weliswaar nog een lange weg te gaan, maar er worden meer en meer stappen in de goede richting gezet.

Men dient niet enkel te focussen op bepaalde ergonomische aspecten tijdens het uitvoeren van professionele activiteiten, maar ook aandacht te besteden aan allerhande activiteiten die plaatsvinden tijdens de vrije tijd.  En ja, een dag telt 24u, dus ook ’s nachts kan men aan preventie doen. 

Het belang van een goede nachtrust kan niet voldoende benadrukt worden ; een deelaspect daarvan is een goede, ergonomische, slaaphouding.  Uiteraard gaat iedere fabrikant van slaapsystemen erop prat dat men in een goede houding ligt.  Is dit ook zo ?  Helaas is de realiteit iets genuanceerder. 

Wat is nu het belangrijkste : de matras, het ondersteunend systeem of de combinatie van beiden ?  

Misschien wordt er (te) veel aandacht besteed aan het ondersteunend systeem (latjes, pompjes, veren,…), en kan men zich vragen stellen bij de echte biomechanische meerwaarde ? 

Wanneer men een latje bv. 1-2cm hoger of lager plaatst,  mag men niet vergeten dat er matras bovenop ligt van bv. 20-28 cm dikte.  Dan kan men zich terecht de vraag stellen hoeveel niveauverschil er overblijft aan de oppervlakte ?  Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat dit effect eerder verwaarloosbaar is.  Meer en meer geraak ik ervan overtuigd dat de matras op zich eigenlijk het belangrijkste element is en niet zozeer het ondersteunend systeem.

Mijn advies : investeer vooral in een kwaliteitsvolle matras ; het ondersteunend systeem "verslijt" heus zo snel niet.  

 

rugpijn na het slapen op de buik ?

Buikslapen is ten zeerste af te raden !  Hoezo ?!?

Dit hardnekkige advies is, helaas, nog steeds wijd verspreid.  Slaapt u goed op uw buik ?  Ja ?  Blijf dan vooral in deze positie verderslapen : uw lage rug is in een perfecte ergonomische positie tijdens buiklig (voor zover u niet in een "hangmat" slaapt natuurlijk). 

Indien u momenteel rugklachten heeft, is het perfect mogelijk dat u tijdens het buikslapen wat rugpijn ondervindt...dit is een tijdelijk normaal fenomeen dat u makkelijk kan oplossen d.m.v. een kussentje onder de buik.  U zal dan onmiddellijk voelen dat u terug comfortabeler ligt.

Het moet wel gezegd worden dat buikslapen uiteraard minder gunstig is voor nek ; dus, zeker geen hoog hoofdkussen gebruiken in dit geval.  

Trouwens, wat is de beste slaaphouding ?

Daar bestaan ook veel fabeltjes over : kortom samengevat is de beste slaaphouding de houding waarin u zich het best voelt !  

Slapen zonder rugpijn ? Een bed moet aan twee basisvoorwaarden voldoen 

  • Stevigheid, wat geen synoniem is van hard, om uw lichaamsgewicht te dragen
  • Soepelheid, wat geen synoniem is van zacht, om zich steeds te kunnen aanpassen aan uw lichaam.

Progressief opbouwende steun (puntelasticiteit), duurzaamheid en veerkracht, samen met antibacteriële eigenschappen zijn belangrijk.  Testen is de boodschap !  
Om dagelijks op te slapen ben ik geen grote voorstander van matrassen bestaande uit traagschuim (misschien slaapt u zelf wel op een dergelijke matras en bent u best gelukkig ?  Houden zo !), vooral omwille van het feit dat dergelijke matrassen een zeer slechte reactiekracht hebben op positieveranderingen.  Telkens u van positie wil wisselen kost u dit meer energie.  De ventilatie van een dergelijk product is ook eerder beperkt.

Inderdaad, het slaapklimaat mag tevens niet vergeten worden.

U slaapt wel degelijk OP iets (matras en ondersteunend systeem) maar veelal wordt vergeten dat men ook ONDER iets slaapt, met name het dekbed.  Het is essentiëel dat een dekbed voldoende isoleert en ventileert. Met een klam gevoel op het lichaam wakker worden is nu niet bepaald aangenaam.

Rugpijn en nekpijn gaan soms hand in hand.  Wat is het beste hoofdkussen ? Het beste kussen is datgene waarop u het beste slaapt ! Dus, testen is terug de boodschap,...maar...de mens is een gewoontedier !

Slapen zonder rugpijn, ook men z'n tweetjes ? Misschien ligt er wel iemand naast u ?  Misschien weegt die persoon 25 kg meer of minder dan u ?  In dit geval loont het de moeite om voor beide partners evt. een andere matras aan te schaffen ? 


rugpijn na slapen

 Dit boek van Pascal Mannekens bevat ook wel interessante informatie m.b.t. de eigenschappen van diverse slaapsystemen.

 

Share this