Rugoefeningen om mijn rug te verstevigen

In iedere fitness of rugschool gaat men ervan uit dat buikspieren en rugspieren verstevigd moeten worden ; dit zijn toch noodzakelijke rugoefeningen, niet ?!

Is het nuttig om op een regelmatige basis verstevigende rugoefeningen uit te voeren om onze rug beter te beschermen ?  Want ja, des te sterker onze rug, des te beter deze beschermd is, nietwaar ?

Uiteraard hebben we onze buik- en rugspieren nodig, dat is evident, maar...is het wel degelijk zo dat het verstevigen van die spieren uw rug dan ook beter beschermt ?  Welnu, dit is één van DE misvattingen die nog altijd zeer populair zijn.  Het puur verstevigen heeft geen echte preventieve waarde.  Mocht dit zo zijn, zouden mensen met een zeer uitgesproken ontwikkeld musculair systeem (bv. bepaalde atleten) minder kans moeten hebben op rugklachten, wat in de realiteit helaas niet zo is.

Ondanks sterk ontwikkelde musculatuur kan men nog steeds op een ongunstige, niet ergonomische manier, zitten, lasten heffen of "krom" in de tuin werken.

Dit is eigenlijk een logica die vanuit de extremiteiten is overgewaaid : inderdaad, een sterk ontwikkelde quadriceps (bovendijbeenspieren) kunnen bepaalde knieletsels helpen voorkomen.  Het transponeren van die logica naar de wervelzuil is helaas minder correct.  De wervelkolom vergelijken met de mast van een zeilschip, die mooi rechtgehouden wordt door de buik- en rugspieren is eerder wat kort door de bocht.

rugoefeningen om een sterkere rug te krijgen

Zijn er andere meer zinvolle rugoefeningen ?

De misvatting ligt hem hierin dat niet zozeer de spierkracht van doorslaggevend belang is, maar wel de spiercoördinatie (ook wel proprioceptie genoemd).  Met die kennis in het achterhoofd is het veel zinvoller om coördinatie- rugoefeningen te doen, zodat het "samenspel" tussen de verschillende spiergroepen optimaal verloopt.

Sommigen zeggen "ja maar, ik doe versterkende rugoefeningen en ik voel mij daar veel beter mee" !  Des te beter ! Het is echter een kwestie van interpretatie : voelt men zich beter puur omwille van de spierversterking op zich, of...is de verbetering vooral het biomechanische resultaat van het feit dat u herhaaldelijk bewogen heeft, in een welbepaalde richting ? 

Het herhaaldelijk uitvoeren van bepaalde bewegingen in bepaalde richtingen is eerder een doorslaggevende factor omdat op een dergelijke manier bv. bepaalde belastingen op de tussenwervelschijven gevariêerd worden.

Kortom, rugoefeningen waarbij we ons enkel focussen op spierversterking, heeft misschien meer een esthetische dan een preventieve meerwaarde .  Het is echter goed dat u beweegt en als u dan toch buikspieroefeningen doet, zorg ervoor dat u dit op een rugsparende manier doet.

Welnu, iedere buikspieroefening is goed, zolang u de onderrug niet te veel belast, d.w.z. niet te lang en te vaak vanuit een te gebogen positie oefenen (bv volle sit ups).

Na een oefensessie is het belangrijk de belasting op de rug te variëren door eens zo ver mogelijk naar achter te buigen.

Vergeet echter niet om bil- en beenspieren voldoende te trainen om aldus bepaalde activiteiten makkelijker rugvriendelijk te kunnen uitvoeren.

 

Tot slot nog een merkwaardige bedenking :

als kinesitherapeut krijg ik vaak voorschriften van artsen met de standaardvraag om rug- en buikspierversterkende oefeningen uit te voeren bij een bepaalde patiënt. 

Waarom ??

Deze patiënt had voordien nooit rugklachten, het is nu de eerste keer : tijdens het oprapen van een flesje is er plots "iets in zijn rug geschoten"...Hij heeft een goede conditie, sport regelmatig en is verder gezond...hoezo...nu zijn die rug- en buikspieren plots "te zwak" ? 

Trouwens, hoe heeft men dit objectief vastgesteld ?  Heeft men concrete testen gedaan ?  De realiteit is echter dat men meestal tot die conclusie komt op een puur visuele basis, en net dat is nu niet bepaald relevant.

Een degelijk basisonderzoek blijft nog steeds prioritair !  

Dankzij de OMConsult preventiesessies voor KMO's en grotere bedrijven zorg ik ervoor dat u en uw medewerkers de kans op rugklachten met minstens 50% kunnen verlagen.

 

Blogtype: