Preventie van rugklachten enkel voor de "werkvloer" ?!

Preventie van rugklachten eerst en vooral voor de mensen in een productie- of logistieke omgeving ; de administratieve medewerkers hebben dit niet zo nodig ?

Wanneer het op preventie van rugklachten aankomt merk ik dat het bewustzijn binnen bedrijven sterk toeneemt.  We kunnen niet enkel het welzijn van onze medewerkers bevorderen maar tevens besparen we ook op werkonbekwaamheidskosten.  Tijdens mijn bedrijfscontacten merk ik dat men vaak eerst focust op de medewerkers die fysiek het zwaardere werk verrichten, vooral in logistieke en productieafdelingen.  Op het eerste zicht een niet onlogische keuze, maar...

Misschien verliest men andere medewerkers, onterecht, wat uit het oog ?  Wanneer ik binnen een bedrijf preventiesessies geef aan diverse groepen productiemedewerkers, verspreidt de boodschap zich snel naar andere niveau's en vaak voelen andere medewerkers, werkzaam op andere diensten, zich wat aan hun lot overgelaten : "he, wat met ons, wij kunnen dat ook gebruiken hoor !"

film preventie van rugklachten

Ook voor andere medewerkers is preventie van rugklachten nuttig !

Dit is een terechte opmerking, want mensen in een administratie omgeving lopen ook kans op nek- en rugklachten, wellicht meer dan u zou vermoeden.  Uiteraard zijn er andere accenten in diverse doelgroepen (sommigen hebben meer kans op nek-schouderklachten, anderen meer kans op lage rugklachten).

Ik raad bedrijven graag aan om, zeker tijdens een Lunchtalk, gemengde groepen samen te stellen ; dit zorgt steeds voor een interessante kruisbestuiving.  Trouwens, de "Lunchtalk" biedt een ideaal thema als onderdeel van de Safety Day die u evt. in uw bedrijf organiseert.

Wat ik ook graag benadruk is de 24u-aanpak : mensen zijn afwezig omwille van rugklachten t.g.v. een werkongeval, maar het komt vaker voor dat mensen tijdens hun vrije tijd een rugprobleem oplopen, met uiteraard ook gevolgen voor het professionele leven.  Daarom focus ik niet enkel op specifieke bedrijfsgerelateerde risico's maar tevens op allerhande situaties in het prive-leven, die ook een risico kunnen vormen.  Tijdens de Business session ga ik daar dieper op in.

Kortom, risicovolle situaties kunnen inschatten en anticiperen is van prioritair belang om echt preventief resultaat te boeken en dit voor alle medewerkers !

 

Blogtype: