Blog van steven

Lage rugpijn ? Naar de "kraker" ?

Ik heb lage rugpijn en ga regelmatig naar de "kraker", is dit niet gevaarlijk ?

Er bestaan heel wat mythes omtrent de "kraker" (wat een vreselijk woord). "De Kraker" kan een gespecialiseerd arts, kinesitherapeut, osteopaat, manueel therapeut of chiropractor zijn. Met "kraken" wordt eigenlijk bedoeld dat bepaalde manipulaties aan de wervelzuil uitgevoerd worden om uiteindelijk die vervelende lage rugpijn aan te pakken.

Men kan niet zomaar zeggen dat manipuleren ("kraken") goed of niet goed is.

Blogtype: 

Rugpijn en sporten ?

Ik heb rugpijn, mag ik bepaalde sporten niet doen ?

Dit hangt af van verschillende variabelen : enerzijds uw ervaringsniveau in de betreffende sport, anderzijds het type van rugklachten (“mechanische” rugpijn of eerder gerelateerd aan bepaalde systeemaandoeningen bv. rheumatoïde arthritis ?) en de fase waarin men zich bevindt.

Zeggen dat een bepaalde sporttak nu zeer belastend is voor de rug en eerder te vermijden is, is misschien wat kort door de bocht.  Kwalitatieve begeleiding / materiaal en zorgvuldige opbouw zijn prioritair en dit geldt voor iedere sport.

Blogtype: 

Rugpijn gestandaardiseerd onderzoeken ?

Bestaat er een gestandaardiseerd protocol voor huisartsen en kinesitherapeuten om rugpijn te onderzoeken ?

Zoals ik elders op deze site beschreven heb is het best mogelijk dat u 7 verschillende diagnoses krijgt wanneer u 10 verschillende therapeuten bezoekt.  Er bestaan dus heel wat visies omtrent rugpijn, de ene al wat meer valabel dan de andere.  Het gebruik van een gestandaardiseerd protocol zou nochtans heel wat voordelen met zich meebrengen.  Dit veronderstelt natuurlijk dat de therapeut over voldoende kennis beschikt m.b.t.

Blogtype: 

Rugband ? Zin of onzin ?

Een rugband zal mijn rug zeker wel ondersteunen, niet ?

Is het een goed idee om tijdens bv. zwaardere fysieke activiteiten een rugband te dragen ter ondersteuning van de rug ?  Misschien voelt u zich wel beter "beschermd" of "ondersteund" met een dergelijke rugband ?  Dit is best wel mogelijk, maar u kan hierdoor eerder een vals gevoel van "veiligheid" krijgen. 

Blogtype: 

Rugklachten voorkomen bij kinderen

Rugklachten voorkomen bij kinderen ?  12-13 jaar is de ideale leeftijd om aan preventie van rugklachten te beginnen

Het is niet evident om kinderen te motiveren aandacht hieraan te besteden : rugklachten voorkomen is meestal, op die leeftijd, een "ver-van-mijn-bed" thema.  Hoewel er toch al heel wat kinderen zijn die regelmatig klagen van hun lage en/of nek.  Wat eigenlijk niet te verwonderen is als men ziet op welke wijze sommigen bijna letterlijk in de zetel hangen, volledig in de ban van de digitale wereld.

Blogtype: 

RSI, wat is dat ?

RSI staat voor "Repetitive Strain Injury" 

Dit is een verzamelnaam voor letsels van het bewegingsapparaat (bv peesproblemen in de schouder, pols, elleboog, overbelasting van de rug) die optreden bij het steeds herhaald of te lang uitvoeren van eenzelfde beweging of activiteit.

Variatie in houding en activiteiten is dus van primordiaal belang om RSI letsels te vermijden.

Blogtype: 

Scoliose, de bron van mijn rugpijn ?

Een scoliose wordt vaak, ten onrechte, aanzien als de oorzaak van rugpijn

Een scoliose is een zijwaartse rotatie statiekafwijking in de wervelzuil.  De wervelzuil is, van actheraan bekeken, niet meer volledig recht.  Een kleine vervorming komt echter heel vaak voor in de bevolking zonder daarbij ook symptomen te veroorzaken. De mens is echter van nature niet symmetrisch gebouwd.   

Slechts in zeer uitzonderlijke en zeer uitgesproken gevallen (zie foto onderaan)  is er een link tussen rugpijn en de scoliose. Kortom, vaak heeft een scoliose geen betekenis.

Blogtype: 

Pagina's