Hoe kan u slapen zonder rugpijn

Hoe kan u slapen zonder rugpijn

Slapen zonder rugpijn is geen utopie. Om optimaal en rugvriendelijk te slapen is het belangrijk dat u tijdens het slapen vlot en makkelijk kan bewegen, zonder hiervoor al te veel energie te verliezen. Dus, uw slaapsysteem (ondersteunend deel en/of matras) dient u niet enkel letterlijk een steuntje in de rug te geven, maar ook bewegingsvrijheid.

Iedere ochtend word ik wakker omwille van rugpijn !

40% van de Europese bevolking kampt met slaapproblemen ! Futloos en geradbraakt wakker worden is voor velen dagelijkse kost. Dit maakt u ook gevoeliger voor rugpijn.

Een goede nachtrust, waarbij u niet geplaagd wordt door rugpijn, hangt uiteraard af van verschillende factoren.

Het belang van een goede nachtrust kan niet voldoende benadrukt worden ; een deelaspect daarvan is een goede, ergonomische, slaaphouding. Uiteraard gaat iedere fabrikant van slaapsystemen prat op dat men op hun systeem in een goede houding ligt. Is dit ook zo ?

Helaas is de realiteit iets genuanceerder.

Een nieuwe matras en/of slaapsysteem aanschaffen kan noodzakelijk zijn, hoewel een dergelijke aankoop voor mij één van de moeilijkste gezinsaankopen is.

Wat is nu het belangrijkste : de matras, het ondersteunend systeem of de combinatie van beiden ?

Misschien wordt er (te) veel aandacht besteed aan het ondersteunend systeem (latjes, pompjes, veren, net…), en kan men zich vragen stellen bij de echte biomechanische meerwaarde ?

  • Bv. een systeem waarbij men de positie van latjes van een ondersteunend systeem in de hoogte kan aanpassen, in diverse zones van het lichaam, met het oog op een betere ondersteuning : wanneer men een latje bv. 1-2cm hoger of lager plaatst, mag men niet vergeten dat er matras bovenop ligt van bv. 20-28 cm dikte. Dan kan men zich terecht de vraag stellen hoeveel niveauverschil er “onderweg” overblijft aan de oppervlakte ? Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat dit effect eerder verwaarloosbaar is.

Meer en meer geraak ik ervan overtuigd dat de matras op zich eigenlijk het belangrijkste element is en niet zozeer het ondersteunend systeem.

Mijn advies : investeer vooral in een kwaliteitsvolle matras ; het ondersteunend systeem "verslijt" heus zo snel niet.

Testen is de boodschap ! Sommige bedrijven bieden u de kans, weliswaar tegen een bepaalde vergoeding, om hun producten bij u thuis te testen ; dit is alvast een belangrijke meerwaarde !

Buikslapen is ten zeerste af te raden ! Hoezo ?!?

Dit hardnekkige advies is, helaas, nog steeds wijd verspreid. Velen beschouwen buikslapen als een "ontwijkhouding" omdat hun matras of slaapsysteem niet de "juiste" ondersteuning biedt in rug- of zijlig. Buikslapers moeten blijkbaar steeds weer "heropgevoed" worden...

Slaapt u goed op uw buik ? Ja ? Blijf dan vooral in deze positie verderslapen : uw lage rug is in een perfecte ergonomische positie tijdens buiklig (voor zover u niet in een "hangmat" slaapt natuurlijk).

  • Indien u momenteel rugklachten heeft, is het perfect mogelijk dat u tijdens het buikslapen wat rugpijn ondervindt...dit is een normaal tijdelijk fenomeen dat u makkelijk kan oplossen d.m.v. een kussentje onder de buik. U zal dan onmiddellijk voelen dat u terug comfortabeler ligt.
  • Het moet wel gezegd worden dat buikslapen uiteraard minder gunstig is voor nek ; dus, zeker geen hoog hoofdkussen gebruiken in dit geval.

Trouwens, wat is de beste slaaphouding ?

Daar bestaan ook veel fabeltjes over : samengevat is de beste slaaphouding de houding waarin u zich het best voelt !

Een slaapsysteem moet aan drie basisvoorwaarden voldoen :

  • Stevigheid, wat geen synoniem is van hard, om uw lichaamsgewicht te dragen
  • Soepelheid, wat geen synoniem is van zacht, om zich steeds te kunnen aanpassen aan uw lichaam.
    • Progressief opbouwende steun, in iedere positie (het is belangrijk dat zwaardere lichaamsdelen, bv. bekken en schouder, meer inzinken en goed worden ondersteund, daar waar lichtere lichaamsdelen minder inzinken en tevens goed worden ondersteund ), duurzaamheid en veerkracht, samen met antibacteriële eigenschappen zijn belangrijk.
  • Optimale ventilatie

Om dagelijks op te slapen ben ik geen grote voorstander van matrassen bestaande uit traagschuim (misschien slaapt u zelf wel op een dergelijke matras en bent u best gelukkig ? Houden zo !), vooral omwille van het feit dat dergelijke matrassen een zeer slechte reactiekracht hebben op positieveranderingen. Telkens u van positie wil wisselen kost u dit meer energie. Dus, voor de "wrikkelaars" onder ons is dit echt vervelend. De ventilatie-eigenschappen van een dergelijk product is ook eerder beperkt.

Dit nadeel is niet of minder van toepassing bij hoofdkussens die vnl. uit traagschuim opgebouwd zijn.

Inderdaad, het slaapklimaat mag tevens niet vergeten worden.

  • U slaapt wel degelijk OP iets (matras en ondersteunend systeem) maar veelal wordt vergeten dat men ook ONDER iets slaapt, met name het dekbed. Het is essentiëel dat een dekbed voldoende isoleert en ventileert. Met een klam gevoel op het lichaam wakker worden is nu niet bepaald aangenaam.

Slapen zonder rugpijn, ook men z'n tweetjes ? Misschien ligt er wel iemand naast u ? Misschien weegt die persoon 25 kg meer of minder dan u ? In dit geval loont het de moeite om voor beide partners evt. een andere matras aan te schaffen ?

Rug- of nekklachten, stress gerelateerde klachten, revalidatie nodig?

Vraag hier kine-advies aan Luciane en Steven