Welke nekoefeningen zijn handig op kantoor ?

Welke nekoefeningen zijn handig op kantoor ?

03/01/2020 - 16:49

Ganse dag aan de slag met de computer ? Hoe kan u nek-schouderpijn vermijden in dergelijke situaties ?

Extensieoefening met handdoekretractieoefeningExtensiefoefening in lig

Welke nekoefeningen zijn nu nuttig om nekpijn te vermijden ?

Mijn beeldscherm staat op de juiste hoogte en toch ik heb regelmatig nekpijn ? Ergonomische bureau- en beeldscherminstellingen zijn één zaak ; houdingsvariatie is een andere ! Inderdaad, misschien staat uw beeldscherm wel degelijk in een goede "ergonomische" positie, maar toch ondervindt u lichte nekpijn wanneer u langer onafgebroken aan het werk bent aand e computer. Zijn er bepaalde nekoefeningen die nuttig zijn om dit te vermijden ?

Ik kan daar heel kort over zijn. Ondanks een goede bureaustoelinstelling en een optimale beeldscherminstelling is het nog steeds mogelijk dat men nekpijn ondervindt omdat men eigenlijk te lang dezelfde positie aanhoudt. Vaak zit men te veel met het hoofd in een "protractie" houding (d.w.z. hoofd en kin in een naar voor geschoven positie).

Hou rekening met enkele (compensatie) nekoefeningen die, indien regelmatig uitgevoerd, zeer interessant zijn om nekpijn te vermijden.

Nekoefeningen, optie 1 : doe regelmatige "retractie"

Plaats uw vingers op de kin en trek a.h.w. uw kin in en beweeg op die manier uw nek naar achter. Zorg ervoor dat uw hoofd horizontaal blijft en dat u zo ver mogelijk naar achter beweegt. Dit kan, hoog in de nek, centraal, licht pijnlijk zijn. Blijf een tweetal seconden in deze positie en herhaal dit een vijftal keer.

Nekoefeningen, optie 2 : buig regelmatig naar achter, de "extensie" oefening

Deze "Extensie" is één van de belangrijkste nekoefeningen. U kan uiteraard ook uw vingers/handen laag in de nek plaatsen i.p.v. een handdoekje. Het is de bedoeling dat u zo ver mogelijk naar achter buigt en deze positie een twee-tal seconden aanhoudt. Doe dit op regelmatige basis telkens wanneer u langere tijd aan de computer werkt (om de 20', 2x). Het is mogelijk dat u lichte hinder ondervindt centraal in de nek. Indien u echter pijn provoceert in de arm of, een reeds aanwezige armpijn wordt slechter tijdens het achteroverbuigen, dan is dit soort van nekoefeningen voor u, momenteel , niet geschikt. Dan dient u dit stop te zetten.

U kan deze oefening ook thuis herhalen bv. in lig : lig met het hoofd "buitenboord", ondersteun uw hoofd en laat deze dan langzaam naar achter zakken en blijf enkele seconden in deze positie.

Preventie van rugklachten, ook in uw bedrijf ?

Ontdek hoe we kunnen samenwerken