Slapen zonder rugpijn

Slapen zonder rugpijn is geen utopie...

Een goede nachtrust, waarbij U niet geplaagd wordt door rugpijn, hangt af van verschillende factoren.
Een nieuwe matras en/of slaapsysteem aanschaffen kan interessant zijn.

40% van de Europese bevolking kampt met slaapproblemen ! Futloos en geradbraakt wakker worden is voor velen dagelijkse kost. Dit maakt U ook gevoeliger voor rugpijn. Daar kan misschien iets aan gedaan worden.

Langzaam maar zeker wordt er, zowel in-company als out-company, meer aandacht besteed aan preventie van rugklachten.  Er is weliswaar nog een lange weg te gaan, maar er worden vaak stappen in de goede richting gezet.

Let wel, preventie zou veel verder moeten gaan dan de obligate cursus “hef- en tiltechnieken”.  Men dient niet enkel te focussen op bepaalde ergonomische aspecten tijdens het uitvoeren van professionele activiteiten, maar ook aandacht te besteden aan allerhande activiteiten die plaatsvinden tijdens de vrije tijd.  En ja, een dag telt 24u, dus ook ’s nachts kan men aan preventie doen. 

Het belang van een goede nachtrust kan niet voldoende benadrukt worden ; een deelaspect daarvan is een goede, ergonomische, slaaphouding.  Uiteraard gaat iedere fabrikant van slaapsystemen erop prat dat men in een goede houding ligt.  Is dit ook zo ?  Helaas is de realiteit iets genuanceerder. 

Vanuit mijn professionele interesse voor rugklachten en preventie, ben ik uiteraard geïnteresseerd in ergonomisch slapen.  Wat is nu het belangrijkste : de matras, het ondersteunend systeem of de combinatie van beiden ?  Vaak wordt er (te) veel aandacht besteed aan het ondersteunend systeem (latjes, pompjes, veren,…), daar waar ik steeds bepaalde bedenkingen daarbij heb.  Mijn overtuiging dat de matras op zich eigenlijk het belangrijkste element is. Tenslotte, beter uitgerust, kunnen we de wereld aan, niet ? 

 

Slapen zonder rugpijn ? Een bed moet aan twee basisvoorwaarden voldoen :

  • Stevigheid, wat geen synoniem is van hard, om Uw lichaamsgewicht te dragen
  • Soepelheid, wat geen synoniem is van zacht, om zich steeds te kunnen aanpassen aan Uw lichaam.

Progressief opbouwende steun (puntelasticiteit), duurzaamheid en veerkracht, samen met antibacteriële eigenschappen zijn belangrijk.

Het slaapklimaat mag tevens niet vergeten worden.

U slaapt wel degelijk OP iets (matras en ondersteunend systeem) maar veelal wordt vergeten dat men ook ONDER iets slaapt, met name het dekbed.

Het is essentiëel dat een dekbed voldoende isoleert en ventileert. Met een klam gevoel op het lichaam wakker worden is nu niet bepaald aangenaam.

Rugpijn en nekpijn gaan soms hand in hand ; Wat is het beste hoofdkussen ? Het beste kussen is datgene waarop U het beste slaapt ! Dus, testen is de boodschap,...maar...de mens is een gewoontedier !

Slapen zonder rugpijn, ook men z'n tweetjes : misschien ligt er wel iemand naast U ?  Misschien weegt die persoon 25 kg meer of minder dan U ?  In dit geval loont het de moeite om voor beide partners evt. een andere matras aan te schaffen ?  "Ja, maar dan is er zo'n onaangenaam spleetje in het midden" horen we vaak : geen probleem, hiervoor bestaan er ook oplossingen.

Gulden slaapregel : U moet tijdens het slapen, met zo weinig mogelijk energie, kunnen bewegen. Beweging is gezond en voordelig ook naar preventie van rugpijn toe.

Slaapadvies - specifieke productinformatie ?

Meer informatie hieromtrent wordt tijdens de Business session besproken of tijdens de Back Lab voor preventieadviseurs.

Share this